Ruby Throuts The Ventriloquist ute på vinyl

Jag älskar synen av ett nytt vackert genomarbetat omslag som får en att må bra. När det dessutom rymmer fantastiskt bra vacker musik,  och är pressat på vinyl blir jag varm inombords. Att jag sen lyckats få tag i ett ltd ex som är signerat nr 75/100 i en pressning om 300 skivor visar hur galen en musiknörd kan vara. Konstnären och musikern KatieJane Garside är en av vår tids första riot grrrls och har alltid varit en fantastisk scenpersonlighet som trollbundit publiken. Hon har varit med i punkiga, alternativa banden Daisy Chainsaw och Queen Adreena, kört solo och slutligen gått inför mer ambient folkrock och sing o songwriter med dova shoegazetoner i duon Ruby Throat som hon har tillsamans med Chris Whittingham. Duons debut The Ventriloquist är en skiva jag länge önskat mig och när skivbolaget Lovers’ Will äntligen pressade upp en tredje upplaga om endast 300 exemplar o för första gången på vinyl var det ingen tvivel om vad jag skulle göra. Gå in du också på KatieJane Garsides hemsida och kolla om det finns några signerade exemplar kvar om du vill ha mörk vacker experimentell poesi med drag av folk och sing o song writer. Beth Orton, Beth Gibbons & Rustin Man, Mazzy Star och Martha Wainwright är namn jag spontant får upp i skallen. Musik att älska. Nattens godnattvisa blir därför Ruby Throat, men då jag redan spelat fantastiskt vackra Lie To Me blir det ikväll ett spår från andra albumet Out Of A Black Cloud Came A Bird som släpptes i november och då den nygjorda videon till Barebaiting.

Kommentera

