Anna von Hausswolff – Singing From The Grave 8/10

Anna von Hausswolff från Göteborg gör musik som ger mig lite av samma känsla som Hajen/Jaw Lesson gav mig för något år sedan men med mer känsla och helhet. En av de absolut starkaste debuter jag hört på flera år och hon är lätt uppe i samma division som Frida Hyvönen, Bat For Lashes och Laura Marling även om hon uttrycker sig annorlunda. Det är personligt som få och närheten till en dagboks anteckningar känns påtagligt. Det är nervkrävande och kryper på en och samtidigt vill jag bara ha mer. Singing From The Grave är en så teatraliskt drömmande skiva att jag reser iväg över ett vackert ödligt landskap som få lyckats dra mig in i tidigare. Det är helt fantastiskt bra och jag undrar var ska det hela sluta. Move On, Track of Time, Pills och titelspåret har likt många spår drag av Kate Bush, Diamanda Galas och Nerina Pallot i en positiv bemärkelse och begäret blir bara större ju mer jag hör. Det är tidlöst, pompöst och annorlunda mot övriga svenska debutanter då detta är så mycket bättre. Kommer på mig själv att jag dyker igenom mina skivalster av andra artister och plockar ut även Joanna Newsom, Brooke Waggoner, PJ Harvey och lågmälda spår från Patti Smith. Enda mannen jag tar i anspråk är Nick Cave och det var bra länge sen han var såhär personlig. The Book börjar lagom och blommar ut till en ros. På nästan 10 minuter är nyanserna många och det är ett helt underbart spel som växer med lyssningarna. En riktigt härlig låt jag bara blir glad av att höra igen och igen. Old Beauty, du kan nu dö är en hårresande och närvarande låt som jag får tårar i ögonen av och blir glad samtidigt. Sällan har jag hört något så personligt när hon växlar mellan engelska och svenska. I Am Leaving blir en fin inramning av skivan även om hon kan bättre. Visst rymmer albumet lite svagheter men det var länge sen jag hörde ett album med så få. Köp skivan och stöd svensk bra musik som är smal och oberoende men ändå fantastisk. Kning Disk har gjort årets signing och det är inte alls långt borta för full pott.

Kommentera

