Pitchfork Music Festival i juli

Att amerikanska Pitchfork är en av de absolut bästa musikplatserna på nätet råder ingen tvekan om och webplatsen är en av mina absoluta favoriter när det gäller bra recensioner, infall och inblickar. Deras listningar är oftast ren inspiration och jag förundras över att det inte finns någon jämförbar plats från Europa. Inte som jag hittat i alla fall. Ryan Schreiber kunde nog aldrig gissa vad det var han drog igång när han startade 1995 hemma i Chicago. Flera indieband hade förmodligen inte slagit igenom utan magasinet och musiknördar världen över läser dagligen om nytt intressant från den alternativa musikvärlden. En klar förebild är Pitchfork och som om inte musiksidan vore nog arrangeras det årligen en fantastik musikfestival. I år är det femårsjubileum för festivalen som infaller 16 till 18 juli. Den hålls i Union Park i Chicago och som alltid är det en line up som får mig att fundera på att ta ett banklån för att åka över. The Tallest Man On Earth, Delorean, Surfer Blood, Washed Out, Best Coast, Sharon Van Etten, jj, Netherfriends, Pavement, Modest Mouse, LCD Soundsytem, Panda Bear, Broken Social Scene, St. Vincent, El-P, The Jon Spencer Blues Explosion, Raekwon, Girls, Bear in Heaven, Sleigh Bells, Freddie Gibbs, Titus Andronicus, Robyn, Liars, Wolf Parade, Real Estate, Free Energy, WHY?, Kurt Vile, Big Boi, Major Lazer, Beach House, Neon Indian, Local Natives, Cass McCombs, Here We Go Magic, CAVE och Allá ska alla spela och något namn tillkommer. Galet bra och då känner jag ändå inte till alla namn. Sånt gillar jag. Tredagarsbiljetterna såldes slut på rekordtid men det finns fortfarande endagarsbiljetter för $40 för att kunna bli en av de ungefär 35000 som besöker Pitchfork Festival. Får hoppas på min Lotto-rad.

Kommentera

