Babel serverar bra musik med Derrick och Edda

Önskar att jag var i Malmö idag och hela helgen. Derrick May är tillsammans med Juan Atkins och Kevin Saunderson en av upphovsmännen till techno. De tre Detroitkillarna är även kända under namnet The Belleville Three, en helig gruppering som skapat, utvecklat och inspirerat den elektroniska dansmusiken sen mitten av 80-talet. På lördag spelar legenden i Malmö Babel, det kostar endast 135 kronor + förköp och sen gissar jag att kön blir betydligt kortare än på Berns. Där spelar han imorgon, om nu inte en strejk stoppar det och då kostar det 180 kronor. Vill gå men vi får se vad som händer. På Babel i Malmö är det redan ikväll ett trevligt event. Adrian Recordings har utökat sin skivkatalog med Edda Magnason som gör eklektisk musik som för ens tankar mot Kate Bush, Björk och Anna von Hausswolff som jag såg igår. Det är bra och befriande men ibland tappar det fokus och blir väl jazzigt. Hur som helst en trevlig debut och jag kan tänka mig en Stockholmsspelning framöver och jag tror att vi får höra mer från henna framöver. Det hoppas jag iallafall. Vid konserten på Babel utlovas det inte bara musik, utan hela lokalen kommer att smyckas ut av Edda på hennes väldigt speciella och fascinerande sätt. Ni i Malmö får skynda för snart börjar konserten, annars kommer ni ångra er. Förband till Edda Magnason är finstämda elektroniska duon Adam & Alma. Entré är 80 kronor och om du är student betalar du endast 60 kronor. Lite pengar för bra musik.

Kommentera

