Palpitation – Palpitation 8/10

Maria Vejde och Ebba Carlén är Palpitation, ett av indie-Sveriges bästa band och som visar att det finns hopp om riktigt bra musik. Såg bandet på deras releasefest på Strand i förra veckan och efter att ha lyssnat in mig på deras självbetitlade album står det klart att ett av årets mer intressanta band har introducerats för mig. Inte för att det är speciellt nyskapande, utan för att det är bra. Albumet rymmer 11 drömmande spår med närvaro som får mig att känna mig levande. Det är skevt, enkelt och talande med musik jag vill ha mer av. I Lost And I Died är vemodig högtempopop med gitarr och trummaskin som andas The Radio Dept.. Landskapet är enkelt och lite dystert och resan känns ensam men vacker med Maria Vejdes hesa stämma. På Love Again lämnas vemodet och vi stegar vidare i en värld som ligger nära The Embassy och UmiUmi. Albumet rymmer den ena fullträffen efter den andra och jag vill inte att det ska ta slut. Ofta börjar det lite trevande, vecklas ut och avslutas i full prakt oavsett om det är pop, shoegaze eller elektroniskt vemod.  Wait/Fall/Leave är stämningsfull pop som bjuder upp till dans och minimalismen maximeras. Palpitation serverar oss indie som både är hård och mjuk och jag tänker spontant på band som Slowdive, Blonde Redhead och Lacrosse. Spår som Red White Golden Stripes och Stand-By är lite svagare vilket gör att betyget tappar ett steg men Palpitation är fortfarande ett av årets bästa skivsläpp så långt och jag ser fram emot mer från den fina duon. Nu på lördag den 8e maj spelar de live i Göteborg, då de har releseparty på Jazzhuset, ett gig som bara måste ses om du också vill ha hjärtklappning!

Kommentera

