Glastonbury utklassar det mesta

Glastonbury Festival of Contemporary Performing Arts är sedan 1990 hela namnet på Europas gigant till festival som den envise bonden Michael Eavis driver sedan 1970.  Det är Englands och en av världens största festivaler som gör Worthy Farm vid Pilton i Somerset till en stor stad sista helgen i juni. Den enormt vackra dalsänkan ramar in festivalen perfekt och det är en fanastisk miljö att befinna sig på. Jag besökte festivalen 1997 och 1998. Tyvärr två regnår som ställde till det en del. Lera av inte denna värld båda åren. Dalsänkan gjorde hela platsen sank. Ena scenen höll på att sjunka 1998 så en del spelningar fick ställas in det året. Smashing Pumpkins var usla 1997 och besvikelsen var enorm. Ett år blev det inbrott i mitt tält och nästan all min packning samt ryggsäck blev stulen första dagen. Fick sova med pundare och annat löst folk i Röda korsets lokal. Fick till slut en aluminiumfilt för att värma mig och sov påklädd i tältet. Märklig och galen upplevelse som jag inte vill vara med om igen. Frös konstant under hela festivalen och när jag kom hem till Paris, där jag bodde då, fick jag vandra hem i skitiga kläder, med tält och lite prylar i en sopsäck. Såg ut som en uteliggare och väntade bara på att bli gripen.

Även om det var en hel del negativa upplevelser, var det de positiva sakerna som gör att jag gärna skulle åka dit igen. Radiohead gjorde en av de bästa spelningarna någonsin 1997 och är bland det bästa jag sett live. Sjukt bra. Träffade en hel del trevligt folk, inramningen var fantastisk och det var musik non stop. Ett smörgåsbord för en musiknörd som jag och med en line up som var otrolig. Som ett Roskilde fast i England. Dessutom större. Då var kontrollen inte lika hård som nu och många hoppade in eller hade falska biljetter. Åren jag var där var där mellan 200000-250000 personer på en festival som då hade 120000 biljetter. Då hade man inga armband och var man väl inne var man där. Ett område på 3.6 km² där inget stängsel avgränsar festivalområde med camping. Jag bodde 300 m från Pyramidscenen när jag var där. Under 1990-talets slutår blev festivalen tvingad att göra något åt publikfrågan för att få tillstånd igen. Två staket på 5 respektive 7 meter sattes upp. Lite som ett gigantiskt fångläger med vakttorn och armband infördes. Detta har gett resultat och trycket på biljetterna är enormt.

Slutsålt är det samma vecka som biljetterna släpps och detta trots att man inte får veta någon av de 400 artisterna innan. I år utklassar Glastonbury alla andra med en sjukt bra line up då många namn läckt ut de senaste veckorna. Först i maj får vi det slutliga spelprogrammet men redan nu är Two Door Cinema Club, U2, Dizzee Rascal, Vampire Weekend, Snoop Dog, Willie Nelson, Femi Kuti, Groove Armada, The Black Keys, Mumford & Sons, Ellie Goulding, Tegan & Sara, Bombay Bicycle Club, Fat Boy Slim, Rob da Bank, Roger Sanchez, Flaming Lips, Hot Chip, Florence + The Machine, La Roux, Phoenix, Magic Numbers, Mos Def, Nouvelle Vague, Matthew Herbert Big Band, Turin Brakes, The XX, Broken Bells, The Big Pink, Boys Noize, Simian Mobile Disco, Delphic, Chromeo, New Model Army, Transglobal Underground, Lou Rhodes, Sasha, Good Shoes, Mystery Jets, Billy Bragg, Alabama 3, Kelis, Jamie T, Marina and The Diamonds, Wild Beasts, Field Music, Cymbals Eat Guitars, Nick Lowe, Midlake, Laura Marling, Beach House, Muse, Scissor Sisters, Seasick Steve, Pet Shop Boys, Editors, The Cribs, The National, Kate Nash, Imogen Heap, George Clinton and Funkadelic Parliament, Brother Ali, Devendra Banhart, Stevie Wonder, Faithless, Ray Davies, Slash, Norah Jones, Paloma Faith, The Orb, Orbital, LCD Soundsystem, MGMT, We Are Scientists, Grizzly Bear, Toots and The Maytals, System 7, I Am Kloot, Gomez, Stanton Warriors, Adam F, Toddla T, Crystal Castles, Professor Green, Filthy Dukes, Crystal Fighters, Empire Of The Sun, Ash, Dirty Projectors, Archie Bronson Outfit, BEAK>, Fionn Regan, Richard Thompson, These New Puritans, Holy Fuck, The Drums, Gang Of Four, Broken Social Scene, Band of Skulls, Julian Casablancas, Blood Red Shoes, Tunng och ett gäng till bekräftade. Vill åka som få men behöver råna en bank i så fall. Åk om du får chansen.

2 svar to “Glastonbury utklassar det mesta”

  1. Var där förra året och var lyckligare då än någonsin. Missade två omgångar men med en familj som ställer upp fick jag tag i en biljett som returerats. Jag är lyckligare än någonsin.

    • Förstår det! Varit där två gånger och älskade stämningen enormt trots regn o stöld. Grymt avis och vinner jag pengar åker jag på direkten! Fantastisk line up!

Kommentera

