Malakai borde fler känna till

Brittiska Malakai är det nog inte så många som känner till, vilket är synd, då musiken är riktigt bra. Jag upptäckte tack vare Geoff Barrow i Portishead den intressanta Bristolakten när den kom 2007 och ville ha mer. Med en psykadelisk trip med 60-talspop, dub, hip hop och electronica landar bandet i ett landskap där DJ Shadow, Aphex Twin och Amon Tobin är nära till hands i en skön mix av beats och samplingar. Fading World släpptes samma år på Barrows label Invada Records och användes även sedan i en kampanj för klimatethotet I Count: Stop Climate Chaos. Under 2007 kom även EP1 där även fantastiska låten The Battle var med. En låt som för övrigt kvalade in på min årslista över bra låtar det året. Sen blev det tyst kring Malakai och förra årets album Ugly Side Of Love som kom i februari gick mig helt förbi och jag upptäckte den först idag. Bättre sent än aldrig och det ska bli spännade att följa duons utveckling, även om jag tror på bättre marknadsföring trots fantastiskt intressant musik. Bifogar lite klipp nedan och albumet finns på Spotify.

Malakai – Stop Climate Chaos

MalakaiSnowflake

MalakaiThe Battle

Malakai TV: King of grime

2 svar to “Malakai borde fler känna till”

  1. […] tidigare ett inlägg om den ganska okända duon Malakai. Ett band från Bristol som tidigare var signade till […]

  2. […] tips mm. För att enklare följa mitt nyhetsflöde är det smidigt att prenumerera direkt här på Hoffas musikblogg eller med ett axplock på den eminenta bloggsamlarsidan bloglovin’ där du kan få en enkel […]

Kommentera

