Ny vecka, mer musik

Känns som jag är i ett positivt flow när det gäller publicerande och jag kämpar mig fram för att hinna med all intressant bra musik. Kommer mängder varje vecka. Har även en del administrativt skräp att ta tag i men det ska inte drabba bloggens innehåll och jag har för avsikt att försöka hålla en hög takt med bra innehåll även i framtiden. Nog jidder om det och till det som är det viktiga – musiken.

Norma Bates och Industri Royal till Debaser

Norma Bates och Industri Royal inleder gemensam turné med en spelning på Debaser Slussen imorgon tisdag. Norma Bates är ett fantastiskt drivet punkrockband som med karrismatiska sångerskan Julia Blomgren härliga driv är riktigt bra live. Bandet släppte sin debut Hey You! Get Down! i januari 2010 och är en riktigt trevlig bekantskap. Industry Royal är en kvartett new wave från Umeå, som bitvis är bra på skiva. Förra året kom bandets debut Tacky Skills och jag ser fram emot mer från killarna. Spännande vad de båda banden kan tillföra varandra och se live om du har chansen. 100 kronor kostar det imorgon iallafall och jag får se om jag hinner och orkar dit.

Siesta i Hässleholm i vår

Förra året lyckades den lilla festivalen Siesta! att få till årets bokning när Sonic Youth kom till Sverige i maj. I år är de inte sämre. Festivalen pågår 27-29 maj i Hässleholm och det kostar endast 745 kronor för en tredagarsbiljett. Andreas Tilliander, Babian, bob hund, Bruket, Built To Spill, Dead Prez, Dinosaur Jr., Familjen, Fibes, Oh Fibes!, First Aid Kit, Mattias Alkberg, Name The Pet, [ingenting], Johnossi, Kapten Röd, KNDVGN, Mew, Mustasch, Röyksopp, Satan Takes A Holiday, Sophie Rimheden, Stefan Sundström, The Bear Quartet, The Hives, The Radio Dept., Thåström och Timo Räisänen ska alla dit. Grymt bra line up och billigt! Räkna med mycket dans, då hela Hässleholms elektroniska djungel är där. Däremot tillkommer boendekostnader och camping kostar 150 konor, vilket borde vara det billigaste alternativet.

Tre låtar jag måste förmedla

I vanlig ordning tar jag och avslutar en större infopost med lite musik jag tycker ska få mer lyssnare och radar upp tre bra låtar som jag har lyssnat på en hel del det senaste året. Inga speciellt nya låtar men bra är de och klart värda mer uppmärksamhet.

Karen O and The KidsWorried Shoes

Daniel Johnstons fantastiska låt Worried Shoes lyfter en nivå till när underbara Karen O tar ton och tillsammans med The Kids framför den på soundtracket till Where The Wild Things Are. Vackert och svårslaget. Måste ta mig i kragen och se filmen.

Ellie GouldingStarry Eyed (Russ Chimes rmx)

Russ Chimes lyfter en redan bra låt av Ellie Goulding till en högre nivå. Måste ta och kolla in hennes färska album Lights mer. Tillsammans med Marina and The Diamonds blir det årets Florence and The Machine tror jag. Dessutom hoppas jag på fler intressanta remixar från Londonkillen Russ Chimes i år.

Coeur de PirateComme des Enfants

Quebecs Coeur de Pirate släppte redan förra året emineta låten Comme des Enfants men mitt fokus låg då främst på fantastiskt bra remixar på låten. Nu har jag återupptäckt låten och då i orginalversionen. Hoppas verkligen på mer bra musik från den unga kanadensiskan antingen som Coeur de Pirate eller i hennes engelskspråkiga band Pearls. Hur som helst kommer hon till Europa i vår för lite spelningar, tyvärr inget Sverige i dagsläget.

Kommentera

