La Roux på Berns

Ljudet och förutsättningarna var bästa tänkbara och det kunde ha blivit hur bra som helst i den fantastiska lokalen. Brittiska electropopduon La Roux spelade på Berns och det var utsålt.

Eller duo kanske man ska fråga sig. Frontfiguren Elly Jackson framträder själv med ett själlöst band som uppbackning och producenten Ben Langmaid är liksom på Sónar i somras inte där. Bandet kunde för den delen lika gärna blivit utbytta mot skyltdockor och ingen hade märkt något. Tillställningen är rödtoppen Elly Jacksons och med det kommer kraven på henne. Särskilt då det visuella är i det närmaste obefintligt.

Lokalen är fylld av en ung och förväntansfull publik som bara vill ha mer av duons 80-talsblippande syntpop. La Roux river av alla hits och golvet dansar fram till Fascination, Bulletproof, In It For The Kill och Quicksand. Det hålls tillbaka till lugna, vackra Cover My Eyes och jag blir fascinerad av den otippade covern på The Rolling Stones Under My Thumb. Mellanlåtarna är dessvärre intetsägande och jag tycker att La Roux liksom konkurrenten Little Boots gör sig bäst i remixform. Musiken får mig att tänka på Indochine, Heaven 17 och Yazoo fast med mer distad och skränig sång som jag tröttnar något på. Dessutom får vi inga nya intressanta låtar trots mer än ett år sedan första skivsläppet och snart ett år sen albumdebuten.

När det är slut inser jag att det varit väl tunt och att något saknas. Att inte bjuda på några nya intressanta nummer och kanske någon mer cover känns svagt. Att det dessutom knappt är live gör inte saken bättre. 4 av 10 är vad La Roux får av mig och mycket krävs om duon ska finnas kvar som ett intressant band längre fram. En medveten publik borde efterfråga mer och jag grämer mig något över att ha missat Florence + The Machine dagen innan.

Bilderna på La Roux är tagna av Maria Andersson.

Kommentera

