Årslista 2009 – Fjärde delen

Nu har 2010 redan dragit igång med rasande fart, en hel del musik, flera klubbar och i tisdags förra veckan var det The XX som var grymt bra live på ett fullt Debaser Medis. Räkna med en recension. Ska även recensera eminenta Pascal som förutom nytt album även ska spela live på Hornstull Strand den 6:e februari, ska även ge er tips om ny bra musik och annat kul som händer. Hur som helst är min tanke att avsluta 2009 års inlägg med en summering på lite av varje och en framåtblick på namn ni bör bevaka under 2010!  Kan även tillägga att nu är alla länkar på årslistorna uppdaterade och klara, ursäkta att allt tagit lite tid, men ska det bli bra så ska det ta lite tid och det är det värt!

Mer kul som hände under 2009

Intervjun med bob hundBorders kontor i Stockholm med Conny Nimmersjö och Mats Hellqvist var ett speciellt ögonblick för mig. Lite mer än 10 år sedan första intervjun med bandet och ett antal fler har det blivit med bandet under åren. bob hund var för övrigt min första intervju någonsin, så lite kul att rama in mina 10 år med samma band igen. Under 2010 har jag som plan att återge alla mina intervjuer med bandet igen, tror det är fem totalt. Måste bara fundera ut hur jag ska göra med radiointervjuerna, om de ska föras över till text eller inte. Återkommer i ämnet snart. bob hund hade förresten med bästa låt, album och livespelning på min årslista 2009!

Karen O. Kommentarer överflödiga på denna underbara kvinna.

Londonklubben Fabric fyllde 10 år.

Engelska etiketten Wall Of Sound fyllde 15 år och är lika grymma som någonsin tidigare.

Träffade äntligen grönländska Nive Nielsen och detta i samband med hennes spelningKulturhuset den 23 oktober. Började gilla hennes demos för ett eller två år sedan på Myspace och nu fick jag hennes album, fick även se henne live och pratade med henne en stund. Kul och intressant. Tror att hon kan komma att bli något större under året, om inte hoppas nog både jag och John Parish det. Bra är hon. Likaså hennes album Nive Sings!.

Beak> var Portisheads Geoff Barrows nya projekt vid sidan av och som slirade strax utanför årslistan. Hoppas på live och mer från det intressanta bandet. Sen vore det väl inte fel med lite Portishead också. Deras Chase The Tear visade att bandet kan än och nära min årslista var krautspåret som luktade Neu lång väg, så nästa album ska bli klart spännande! Att de sedan stödjer Amnesty med låten gör inte saken sämre. Köp, stöd medborgarrätten och yttrandefriheten samt njut av bra musik!

Tegan And Saras Sainthood hamnade strax utanför min årssummering. Ett riktigt bra skivsläpp. Tack Fabian, helt missat i skivflödet men spelat det en hel del nu.

Blood Red Shoes jobbar på nytt album, Fire Like This som släpps den 1 mars. Bandet gav en aptitretare av inte denna värld med Colours Fade. 7 minuter som utan tvekan letade sig in på min årslista. Trist att jag inte kunde dra till London för deras spelning i Soho, så hoppas på ny chans snart!

Sónar, årets festival och en glädjespridare som gav mersmak. Barcelona, stadsfestival, ingen lera, ingen camping, 30 grader och sol. Nedsköljt med Estrella Damm och klubbmusik. Kunde inte bli bättre! Bäst, bäst, bäst! Allt var bra! Får bli i år igen.

Kornél Kovács fyllde sitt danstält till max på Sónar och alla dansade järnet. En grym spelning som hamnade strax utanför min årssummering. Kul och bra! Sen har han gjort motsvarande många gånger i Stockholm under 2009 och jag ser fram emot årets alla spelningar med honom. Sen kan man ju alltid lyssna på P3 Dans också! Grymt bra nöjesförbättrare!

Broder Daniel Forever var en bra dokumentärfilm eller vad man nu ska kalla den. Fin var den iaf.

Kruthuset. Fantastiskt bra. Räcker så.

P3 Bar var en av årets bästa klubbsatsningar och växte till en stabil nöjesförbättrare, särskilt med avslutningen med Maskinen. I vår blir ambitionerna något, men jag gissar att det fortfarande blir lika bra! Särskilt med Calle Dernulf och Hanna Fahl som medaktörer!

Victoria Christina Hesketh, eller Little Boots som hon är mer känd som, är mycket kort jämfört med undertecknad och som jag upptäckte när hon stod brevid på en spelning på Sónar. Hon har gjort mycket bra som artist men når inte hela vägen, bättre i remixform men ska bli intressant att följa. Live var Little Boots sådär på Sónar, men tror hon gör sig bättre på en liten intim klubb.

Tyska bandet Moderats spelning på Sónar som hamnade precis utanför årslistan. En spelning som framfördes helt i Kraftwerks anda både visuellt som i sound, även om det var i en ny tappning och med egna låtar. En av årets överraskningar var det i alla fall.

Finns massor av mer att ta upp, men nu är det 2010 och det som gäller!

Lite att ha koll på under 2010

Beach House, släpper Teen Dream som redan nu kan utnämnas som ett av årets album och de spelar live på Debaser Medis den 27 februari. DN gav skivan full pott i sin recension så det är inte bara navelskåderi från min sida. Lyssna in er på albumet och se ett av årets kommande band!

Los Campesinos!Romance Is Boring ska bli intressant att höra, släpps den 1 februari.

Ellie Goulding är fantastiskt bra och är faktiskt ännu bättre i grymt härliga remixformar. Pop elektroniskt och singosongwriter. Ett namn som jag tror kommer bli ett av årsnamnen på listorna. Den 1 mars släpps hennes album Lights.

John Knox Sex Club, bara namnet gör en nyfiken. Bra pop från Skottland.

Vigo Thieves från Glasgow är en kvartett killar som gör intressant och hoppfull indierock. Kommer att växa och även dyka upp på festivaler tror jag.

Det är tre år sedan Uffie dominerade på dansgolven med Ready to Uff, Hot Chick och Pop The Glock. Nu är hon aktuell igen, men då med debutalbumet Sex, Dream And Denim Jeans som kommer i februari och är producerat av Mr Oizo. Nya spåret MCs Can Kiss som finns att hämta hem på NME visar att damen varit saknad.

The Medusa Snare. Brittisk indie som jag tror kan bli mer än bara en dagslända. Lite av The Jesus And The Mary Chain kan man ana men bara i positiv bemärkelse.

Pascal släpper ett helt otroligt bra album med Orkanen närmar sig och det kommer lätt att vara med på min och flera andras årslistor. Ska bli riktigt härligt att få se dem live på Hornstull Strand den 6e februari! Recension av skivan får ni snart.

Med så bra låtar som Tonight och Ghost kan inte albumet med Rigas som kommer i mars vara dåligt, det måste vara fantastiskt! Ser klart fram emot det!

Montreals Desire är ett av många band som gjorde fantastiska skivor under 2009 och som jag missade helt. Italians Do It Better är underbar och jag hoppas på mycket mer från den eminenta kanadensiska electroduon under 2010!

Johnossi kommer att dominera 2010. Så är det med den saken. What´s The Point är riktigt bra och i april släpps album. Den 13 maj blir det en spelning på Debaser Medis. Bara att gå dit!

Asobi Seksu från New York är nästa band från shoegaze att nå utanför den innersta klicken av lyssnare. Hush var ett av årets album 2009 som jag upptäckte på en årslista. Riktigt bra och en ny upptäckt för egen del. Gör finaste popen och är som en mix av Blonde Redhead, Beach House och The Pains Of Being Pure At Heart. Fantastiskt är det och ett band som alla borde känna till! Akustiska albumet ReWolf släpptes i november så får se om något mer kommer under 2010…

Breakbot. Fransman på Ed Banger som kommer till Emmaboda. Hype till max och grymt bra!

In Flagranti spelade på Debaser Slussen den 14 januari inför en löjligt liten publik. Synd var det, då de är riktigt bra och förtjänar att fler får se dem. Dålig PR och bättre marknadsföring hade ökat tillströmningen, särskilt då spelningen var riktigt bra. Electroclashen går igen och går framåt, en trend jag tror kommer gälla för 2010.

New York verkar vara staden för året när det gäller electro och jag ser fram emot mycket mer av allt. Phantograms debutalbum Eyelid Movies släpptes under 2009 och bandet är något vi behöver tror jag. Så är det bara.

Lavender Diamond är folk/country/pop som jag tycker fler borde känna till. Ingen aning om nytt är på gång, men sångerskan Becky Stark visade på The Decemberists låt Won´t Want For Love att hon har en pipa som jag vill ha mer av.

2010 blir en fortsättning för fler duktiga tjejer inom musik. Bra tycker jag och här ska jag verkligen ge utrymme, då jämlikheten är marginell i musikvärlden. Coeur De Pirate från Kanada är ett av många namn som jag tror kommer att klättra rejält i popularitet. Stämningsfull och vacker singosongwriter när den är som bäst och bli ett av namnen i årssummeringen för 2010. Hoppas det iaf!


Att ha den goda smaken att göra något med fantastiska Robyn gör att jag intresserar mig en del för Stings dotter Coco Sumners. Hon har skrivit och spelat in en hel del här i Sverige och det ska bli kul att se vad mer som kommer.  I Blame Coco kallar hon sig som artist, underbara låten Caesar med Robyn är som sagt var första släppet och jag tror att det bara är att räkna med mer från fröken under 2010.

Göteborgs Love Is All är en favorit. Den 23 mars kommer deras efterlängtade album Two Thousand And Ten Injuries ut på Polyvinyl och jag ser fram som sjutton då det är ett band att räkna med. Visserligen bäst live, men bara att göra en låt som Kungen gör jag blir grymt nyfiken på albumet!

Marina And The Diamonds från Wales spelade redan i somras på Emmaboda och enligt de som var där var det fantastiskt! Hur som helst tror jag det här är ett namn som kommer slå igenom stort under 2010 och det är bara att vara där först! BBC och jag har hajpat henne i alla fall och det bör du också göra!

New Yorks Roxy Cottontail är tjejen som verkligen behövs 2010. Electroclashen nära och inte långt från Avenue D blir hon ett tufft namn som kommer lyfta genren tillbaka på arenorna. Eminenta RCRD LBL bjuder på Double Dare i en skön upptemporemix, bara att ta hem! Kul och så jädrans bra!

Drlkt Freddie är ett namn som jag bara snubblade över och som är något som sticker ut och lockar mitt känsliga öra. Bra är det!

Crookers släpper Tons Of Friends den 8 mars. Ett album som jag tror är fortsättningen på killarnas dominans inom klubb. Ska bli riktigt spännande att få i spelaren!

Detta var bara en början och mer kommer att komma upp! 2010 har börjat fantastiskt!

Kommentera

