En del smått och gått inför helgen

Labrador på Debaser Medis

Skivbolaget Labrador med artister som The Radio Dept., The Sound of Arrows, The Mary Onettes, Suburban Kids with Biblical Names och många fler, leker vidare på Debaser Medis med sina klubbkvällar och imorgon fredag dyker The Mary Onettes och Sambassadeur upp på spellistan.

Mary Onettes

Jönköpings The Mary Onettes som sett till att bli en hype världen över släppte i början av november sitt andra album Islands och bandet lär nu vara rejält spelsugna. Göteborgs Sambassadeur lär också de vara sugna på lite live, då de arbetar med sitt tredje album och på Debaser Medis bjuder bandet på en del smakprov från kommande skivan. Bland annat utlovas världspremiär live för den kommande singeln Days som släpps den 25 november. DJ:s på tillställningen är Labrador Records själva och lite överraskande gäster.

120 kronor kostar kalaset, men är man där innan 22 är det gratis.

Tracks & Bottles åter

Efter att ha vilat under sommaren är klubben Tracks & bottles tillbaka. Det är en klubb där Alf Tumble är en av chaufförerna och där innehållet i glaset är lika viktigt som musiken. Lokalen där de ska hålla till är på stilfulla SalongenFredsgatan 12 och starten för verksamheten går redan imorgon fredag klockan 18. Temat för kvällen blir svart/vitt och med det hoppas arrangörerna Alf Tumble och Joel Bergström Agerskov att få se weissbier och Black Sabbath, kolsvart stout och Whitestripes, slank Pinot Noir och Milky Way eller varför inte fet Black Magic och en smarrig White Russian.

18-01 är det Tracks & Bottles för hela slanten och det är fri entré.

Laurent Garnier med liveband är inte fel

Att den franske perfektionisten och technokungen Laurent Garnier skulle vara grym live med band var väl ingen tvekan, men att det skulle vara så här fantastiskt kunde man bara drömma om. Hoppas att någon svensk klubb bokar honom framöver, då det var alldeles för länge sen han var här. Dessutom vore det kul att få träffa honom igen och kanske göra en ny intervju med honom. Jag älskar också techno…

5 låtar att lyssna in sig på

Som vanligt avslutar jag med fem låtar jag tycker borde upptäckas. Oftast är det nytt men ibland halkar en gammalt igenom, så även nu. Mycket Nina Natri blir det också. En kvinna som jag imponeras och inspireras av och som jag verkligen hoppas fortsätter överaska Sverige med intressant musik. Spana in, lyssna, njut.

AptekaIf You Were Here

Apteka

Chicagobandet Apteka har tidigare varit uppe på min sida, men då jag tycker de håller hög klass och lite har hänt, får vi ta en vända till. Lustigt nog är bandet osignat trots att det är riktigt bra och jag tvivlar inte en stund på att det är ett grymt bra liveband. Hoppas därför att de tar sig över till Europa i vår och lyckas charma lite skivbolag här, annars får de ta och ge ut sin musik själva. Tänker på The God Machine, …and you will know us by the trail of dead, Slowdive och Ride när jag hör deras psykadeliska rock nära shoegaze.

The BerndtWalked For The Future

berndt

Härliga Göteborgsbandet The Berndts ger oss punkorienterad indie och pop som är riktigt härlig att lyssna på. 27 januari kommer debuten CBGBG med de fem unga killarna och i februari är en Europaturné inplanerad. Hoppas verkligen på Stockholmsbesök framöver då det är skön energi och glädje i deras musik. I samma stund som jag hör musiken tänker jag på Silverbullit, Arctic Monkeys, !!! (Chk Chk Chk) och Clap Your Hands And Say Yeah. Samma dag som skivsläppet spelar de i alla fall i Göteborg, oklart var. Hittade det intressanta bandet på den emineta bloggen Swedes Please btw.

Nina NatriDestroyer

NinaNatri1

Nina Natri har det varit relativt tyst kring efter hennes comeback med låten Destroyer och spelning på Hultsfredsfestivalen 2008. Destroyer är vemodselectro som jag utan tvekan önskar mig mer av och samtidigt märker jag hur mycket jag saknat Ninas härliga röst. En röst och en karrismatisk person som behövs i independent-Sverige och som vågar ha åsikter och säger det som behövs. Någonstans försvann hennes album Lovers United som skulle släppts hösten 2008 och sen 2009 men gissar att det är på gång om man läser såväl på hennes Myspace som på hennes blogg.

HomySmall Town

I bandet Homy samsades Nina Natri med Jesper Hörberg och Anders Lennartsson om utrymmet. Med poppig electro och reggae med eletrotoner gjorde gruppen flera bra låtar men det lossnade aldrig. Tyvärr. DIY före det blev populärt.

FidgetTo Hell With Music (It Makes No Sense)

Fidget

Göteborgsakten Fidget, där Nina Natri som sagt var den ledande gestalten, var ett av de absolut mest intressanta indiebanden på 90-talet och ett av mina favoritband från den tiden. De släppte två album varav suvveräna Glad To Be Your Enemy är en klassiker. På det albumet finns fantastiska låten To Hell With Music (It Makes No Sense). Ett band som tyvärr slutade alldeles för tidigt och som dessutom alddeles för få känner till, men det är mitt mål att ändra på! Tyvärr svårt att hitta deras musik men kolla deras Myspace, annars köp skivan länken går till. Går att lyssna där med.

Kommentera

