Lördagens skörd i musikvärlden

Så var bloggrunda nummer två denna vecka avklarad. Länkarna klara att klickas igenom och alla videos inlagda. Särskilt Krister Linders länk ska ni klicka på, för där bjuds det på gratis och bra musik. Funderar redan på nästa vecka och det ska  bli spännade att se vad den kommer att bjuda på. Gissar att ny omgång kommer på onsdag eller torsdag.

Édith Piaf i två omgångar

Édith Piaf har allt sedan sin död 1963 fått mängder av nya fans då hon hela tiden figurerar i nya sammanhang. Ofta har hennes musik varit med i olika filmer, diverse litterära verk om henne har släppts och i Frankrike går det inte att undgå höra denna fantastiska kvinnas röst på klubbar mm.

piafalbumphotosmallEn av de artister som är ett fan till hennes vackra och unika röst är kanadensiskan Martha Wainwright. Den 9 november släpper hon albumet Sans fusils, ni souliers a Paris med unika och okända låtar av Piaf som spelades in under tre känslosamma spelningar som hon hade i somras i New York. Som en del i skivsläppet kommer hon dessutom att återskapa känslan från New York med en intim spelning på The Pigalle Club i London. Dessvärre är det ingen öppen spelning, utan reserverad för Times +members, samt en liten klick reserverat till Martha Wainwrights egna fanmaillista. Råkar man höra till någon av dessa båda grupper kan man antingen för 75 £ få en 3 rätters middag + spelning + en signad special edition av albumet, eller för 40 £ få spelningen + en signad special edition av albumet. Klart generöst erbjudande och det gäller bara att vara snabb och ha tur om man vill kunna gå.

Förutom Martha Wainwright finns det billigare alternativ med Piaf just nu, då det svenska lilla eminenta förlaget Bakhåll i Lund ger ut självbigrafin Dansat med lyckan (Au bal de la chance). Det är första gången som ni kan få ta del av hennes enormt dramatiska liv i denna bok på svenska. Dessutom ger förlaget er en chans till hennes musik också, då det medföljer en CD med 16 särskilt utvalda sånger. För endast 195 kronor säljer förlaget detta fantastiska paket. Så gå in på Bakhålls hemsida och beställ boken, gå med i deras Kärntrupp och se till att beställa även de fantastiska utgåvorna av Frida Kahlo, Bob Dylan, Leonard Cohen, Yoko Ono, John Lennon och Andy Warhol. Ett litet förlag som gör en stor kulturgärning för världen.

Stockholms filmfestival firar med fest

sff

I år är det 20 år sedan Stockholms filmfestival drog igång och för att fira det ska festivalen dra ihop till en härlig invigningsfest fredagen den 20 november på Enskilda Galleriet på Kungsholmen. Med en känsla av Metropia dras vi ner i underjorden och får för en kväll vara en del av övervaknings-samhället då storebror hela tiden ser dig. Det kommer bli mycket folk och bra drag tror jag med DJ:s som Lång-Kalle, Jacob Grandin, Krister Linder, Mamma & Pappa och Aleksander Kovacevic, för att nämna några. Det kostar 120 kronor i dörren eller 100 i förköp och pågår mellan 20-03.

Själv minns jag 10-årsfesten då jag var särskilt inbjuden och åkte upp från Lund för att för Radio AF göra intervjuer med insomnade F-coms artister Llorca, Elegia och Jori Hulkkonen som alla skulle spela på det som kunde blivit en av världens bästa fester. Lokalen var den mest udda och fantastiska jag varit på i Stockholm, då det var på pampiga Nordiska museet på Djurgården. En sakralliknande byggnad som kändes galet att ha klubb i. Helt otroligt och fascinerande men dessvärre uselt ljud och tyvärr dålig uppslutning, men en trevlig kväll trots allt.

Buraka Som Sistema släpper mix för Fabric

fabriclive49_buraka_packshot

Äntligen har det blivit klart att kuduro-influerade Buraka som Sistema ska släppa en samling i FabricLive-serien. Namn som Major Lazer, Diplo, Skream och DJ Znobia är alla med och trängs med Buraka Som Sistema själva. Det blir en härlig mix om 28 spår att se fram emot och som släpps den 7 december på den härliga labeln och Londonklubben Fabric. Räkna med högt tempo och många dansvänliga rytmer som andas kudoro och med en känsla av att vara i Angola.

5 låtar du borde ha i din spelare under helgen

Som alltid i mina inlägg ska jag även denna omgång, avsluta med fem låtar av artister jag anser bör få lite ljus på sig. Tidigare i veckan var det Joy Division som fick ta stor plats, både som band och som influens, så nu tänkte jag försöka lokalisera lite andra stilar och även fokusera lite mer på kvinnor inom musiken.

Melanie SafkaLeftover Wine

Ibland glömmer jag bort artister för att via någon vän, händelse eller liknande hitta tillbaka till musiken. Så även nu. Amerikanska Melanie Safka, eller bara Melanie, är en sådan artist och som tack vare en kommentar på Facebook på min kompis Elins sida åter kom till mitt medvetande.

melaniesafka

Hon har släppt massor av album, men det är främst från 60- och 70-talet som hon var mer känd genom spelning på Woodstock, med sin musik som andas flower power och folkrock. Leftover Wine är ett bra exempel på det.

Emily HainesCrowd Surf of a Cliff

emilyhaines3

En av mina absolut största favoriter de senaste åren när det kommer till musik är kanadensiskan Emily Haines, som även är med i Metric och Broken Social Scene. Här är det tillsammans med The Soft Skeleton som hon gör en av världens bästa låtar Crowd Surf of a Cliff. En låt som finns med på hennes album Knives Don´t Have Your Back. Deprimerande men vackert som få och något jag hela tiden faller tillbaka till när jag vill drömma mig bort.

Queen AdreenaI Adore You

2000 kom Queen Adreenas debutalbum Taxidermy och på det finns underbara spåret I Adore You. Kommer fortfarande ihåg när jag hörde den första gången i P3 Rock och bara var tvungen att köpa skivan. Katie Jane Garside sjunger med sån självklarhet och enorm energi att jag är förvånad att inte fler känner till bandet.

Wanda RobinsonTragedy no. 456

När jag för många år sen bodde i Paris träffade jag en irländare som heter Rossa Crow och som liksom jag var galen i musik. Han och jag började byta kassettband (innan brännskivor och mp3…) med varandra ganska snart och jag utvecklade min musiksmak markant. På ett av banden var det en låt som fick mig att stanna upp och helt gå in i låten, då jag berördes av lyriken och låtens stämning. Med obehag. Tragedy no. 456 är som ett dagboksutdrag med en utlämnande och känslig del och kanske det mest intressanta jag någonsin hört. Oerhört närvarande. Den går in i en och skakar om och lämnar en inte i första taget.

wandarobinsonthesouljazzpoetryofwandarobinsonLaini Mataka aka Wanda Robinson föddes och växte upp i Baltimore i USA. Det är en stad norr om Washington DC och mest känd för att här sker enormt många mord per år och att den svarta befolkningen är kraftigt segregerad. I en familj på 12 personer och med en stad där det hela tiden händer saker runt omkring en fanns inspiration till tusen för den vackra jazz poetry Wanda Robinson snart skulle börja uppträda med.

Wanda Robinson spelade in två spoken word album under sin karriär inom musiken, Black Ivory som kom 1971 och Me and a Friend som kom 1973. Båda släppta på Perception Records. Hon läser sina texter över sköna rytmer av jazz och R&B. Utan tvekan var hon en av förgrundsfigurerna till det som skulle utvecklas till hip-hop. Hon rappade innan ens rappen fanns.

Hur som helst tröttnade Wanda Robinson 1972 på att få alldeles för lite betalt för sitt jobb, rakade skallen, bytte namn till Laini Mataka och lämnade musikbranschen. Det senare albumet gavs ut utan hennes egentliga medverkan och sedan har båda skivorna gjorts till ett med The Soul-Jazz Poetry of Wanda Robinson. Som Laini Mataka har hon släppt flera böcker med sina texter.

Hon undrar ofta hur det kommer sig att hennes texter fått störst genomslag bland vita unga män, då det är förtrycket från vita många sånger är en del av. Här kan jag bara säga att hon står för allt som är mot förtryck, för jämlikhet, har en bra attityd och ett musikliv utan henne skulle det vara svårt och betydligt tråkigare. Dessutom ska ju musik gillas för den är bra, oavsett vilket kön eller vilken hudfärg som ligger bakom den. Köp hennes musik, lyssna, inspireras och gör det ni drömt om. Riktigt bra är vad det är!

Bat For LashesSad Eyes

bat_for_lashes_peacock1

Natasha Khan är förmodligen mer känd som Bat For Lashes för de flesta och hon är en musiker som jag tycker gör något av det vackraste. Sad Eyes som fanns med på hennes debut Fur and Gold, får mig till tårar då den kryper in under skinnet på en. I våras släppte hon sin uppföljare Two Suns, som även den innehåller hur mycket bra som helst. Lyssna, njut och bli tårögd. Vackert.

Kommentera

