Lite mellanspel mitt i veckan

Tänkte inte bjuda på en massa nytt men det finns alltid lite musik att ta av. För övrigt gissar jag att det kommer en ny post på fredag eller lördag igen.

Taxi Taxi!

Taxi Taxi! från Stockholm består av systrarna Miriam E. Berhan och Johanna E. Berhan. Tidigt i låtskapandet etablerades en Myspace-hype kring de tjejerna och orden kring dem växte. Indie-Stockholm var inte sena att haka på och även de mest konservativa musiknördarna föll för deras musik. Jämförelser hela tiden med artister som Joanna Newsom och CocoRosie. 2007 släppte de den självbetitlade debut-EPn på danska Efterklangs label Rumraket. Relativt fort blev deras vackra avskalade och melodiösa folkpop mer efterfrågad och intresset växte.

Taxi Taxi Photo by Olivier Donnet Backstage SPOT Festival 2009 Aarhus

Snart blev det mer press, uppmärksamhet och turné med stopp i Hultsfred och Roskilde. Efter hand bromsade bandet ekorrehjulet de var en del av och klev av. Först nu fyra år efter Myspace-hypen blev debutalbumet Still standing at your back door klart och släpptes i september slut. Strukturen har lagts och imorgon den 5 november blir det en konsert på Debaser Malmö. Tillsammans med New Found Land ger de en spelning som alla i närområdet borde besöka. 90 pistoler kostar kalaset.

Susie Suh på gång med nytt album

Susie SuhAmerikanska folk sing-songwritern Susie Suh försvann nästan från musikens värld efter släppet av sin debut 2005. Med jämförelser med Fiona Apple, Aimee Mann och Beth Gibbons blev krav och press stora. Visst har hon fortsatt att spela och musik har släppts men hyllningarna och hypen har avtagit och Susie Suh har befriande nog tagit ett steg tillbaka. Tidigare i våras gav hon ut The Bakman Tapes – EP (Part One) och nu släpper hon Feather in the Wind som ska ses som ett förspel till hennes andra album The Bakman Tapes LP (Part Two) som ska komma senare i år.

5 artister du ska lägga till i ditt musikliv

Många har influenser, musik, inspiration mm som påverkar så starkt att det inte går att undvika det som en del i soundet och skapandet. I denna vända av låtar som jag funderat på kommer det  fyra stycken Joy Division-wannabees där jag tycker det hörs relativt tydligt i stämning och text, men självklart ger jag er också 5 av mina favoriter från det fantastiska bandet som ledsamt nog fick avsluta alldeles för tidigt. Läs vidare, klicka länkar, Youtube-kika och njut.

White Lies

I flera intervjuer har sångaren Harry McVeigh tyckt att journalister överdriver deras Joy Division-influens och att de som band är bra mycket mer positiva, även om han till viss del är stolt över kopplingen också. Visst är det även ett positivt band, men det jag tänker på först när jag hör White Lies är den moderna tappning av Joy Divisions sound och lyrik som de delvis bjuder på. Se bandet live ikväll på Berns och bedöm själva. Hur som helst är bandet bra tycker jag och klart värda ett skivköp av deras album To Loose My Life som kom tidigare i år.

Interpool

Första gången jag hörde Interpol stannade jag upp och undrade vad det var för något jag fått från Virgin Records. Fastnade i den Joy Division-liknade tongången som bandet hade och ville bara ha mer. Även om så var fallet så menar de själva att de inte var några större fans av britterna utan bandets huvudsakliga influens var Television. Men jag tycker inte man kan komma ifrån att Interpools Turn On The Bright Lights som var ett av årets bästa album 2002 sticker ut och är relativt melankolisk i såväl ljudbild, som i lyrik. Den andas Joy Division. Hur som helst har bandet fortsatt sen i post-punkspåret med de tydliga basgångarna och producerat riktigt bra låtmaterial.

Stellastarr*

Stellastarr* släppte sitt album Harmonies for the Haunted 2005 och hade förmodligen passerat mitt liv helt obemärkt, om det inte vore för en härlig slump. Jag besökte min polare Manne i New York under fem hektiska men fantastiska dagar i december samma år, då han var där och gästdoktorerade. Han bodde i ett fantastiskt warehouse på 184 Kent Avenue i Williamsburg, Brooklyn och livet lekte. Har vid få tillfällen i mitt liv haft så kul som jag hade under den korta resan och längtar ständigt tillbaka till staden som har allt man kan önska sig. Någon gång får jag väl summera alla galanta och galna händelser i bokform, men just nu nöjer jag mig med det här slumptillfället i kortform.

Vi hade varit ute på stan hela dagen och var på väg hem när jag för ovanlighetens skull stannade vid ett gatustånd vid tunnelbaneuppgången som hade skivor på bordet. Brukar sällan stanna vid den typen av ställen då det ofta rör sig om stulna skivor, urkasst skräp eller ockerpriser för det som bjuds ut men något bromsade min fart. Började titta över borden och noterade strax såväl Joy Divisions eminenta och fulländade samling Heart and Soul, som jag velat köpa i mängder av år men inte hittat och Johnny Cash-boxen Unearthed, som är underbart bra, fullspäckad och snygg men var för dyr då för att komma innanför min dörr. Åtminstone då i alla fall.

stellastarr

Efter en stund började den av amfetamin och alkohol slitna försäljaren, som saknade tänder och såg riktigt nedgången ut, att prata med oss. När han insåg att jag gillade musik, dessutom mycket brittiskt och var svag för Joy Division, New Order, Manchesters yttringar och mycket mycket mer, blev tonen en annan. Han prutade själv på priset och sa att jag skulle få de båda utgåvorna för $35 respektive $40 + att jag skulle få välja en skiva på bordet. Egentliga priset i skivhandeln då var ungefär $50 respektive $90 och då fick jag inget extra, samt behövde hitta de båda och nu låg de bara där. Nu skulle den envetna jäkeln dessutom ge mig en skiva till. Klart jag tackade ja men jag sa att han skulle få välja något han trodde jag gillade och han plockade upp Stellastarr*och Yeah Yeah Yeahs. Jag hade redan den senare skivan och han sa då var vi ju färdiga och att Stellastarr* nog skulle bli utmärkt. Jag hade aldrig hört talas om bandet innan och visste inte vad det var, men skivan Harmonies for the Haunted som jag fick var bra och jag aldrig ångrat mitt stopp vid bordet eller mina köp där. Det lustiga i sammanhanget är att min polare Manne inte sett säljarna där på Bedford Ave varken före eller efter det inträffade.

Stellastarr*Lost in time

Editors

Det var den 16 februari 2006 och Birmingham-bandet Editors som hade kommit med sitt härliga album The Back Room under hösten skulle denna torsdag spela på Debaser Slussen. Det var en speciell kväll då min polare Manne var åter stan efter New York och vi splittade på 25 kvadrat på Heleneborgsgatan svart dessutom i huset Lasermannen greps i,och  jag hade fått min nya lya i  Västberga under Alla hjärtans dag tidigare i veckan, så vi skulle fira järnet! Med The Brakes som förband, rejält party med whiskey och öl, en del backstage och ett spelsuget Editors blev det en galen kväll med många möten och episoder som jag får ta en annan gång. Konserten var hur som helst fantastisk!

Joy Division påverkar fortfarande många

Ett av världens bästa band om du frågar mig och en av förgestalterna till post-punken är Joy Division. Det är fruktansvärt tragiskt att sångaren Ian Curtis hängde sig och därmed splittrade bandet som var på gång rejält, men det är inget vi kan göra något åt nu. Köp istället deras underbara album Unknown Pleasure och Closer, bästa boxen Heart and Soul, se filmerna 24 hour party people och Control, läs Deborah Curtis känsliga och berörande Touching From A Distance, betänk att medlemmarna fortsatte som New Order, notera att Factory Records gjorde grymt snygga omslag som inte var lönsamma, begrunda Anton Corbijns bilder av bandet, samt lyssna njut och dröm er bort till bandets superlåtar som Love Will Tear Us Apart (som släpptes efter hans död 1980), Shadowplay, Dead Souls, Transmission och Disorder.

Ett svar to “Lite mellanspel mitt i veckan”

  1. Ett band som kan rekommenderas är nya uppkommande Dial M for Murder!
    http://www.mformurderband.com

    -j

Kommentera

