Fredag igen och dags för lite nyheter inom musik

BPitch Control fyller 10 år

BPitch Control är en riktigt kreativ label som under 10 år har serverat oss med kreddig och högkvalitativ elektronisk musik. Som en del i firandet har Ellen Allien, som startade etiketten, samlat ihop en låt för varje år. Som om inte detta vore nog, är priset för den eminenta samlingen endast £4 eller motsvarande i $ eller Euros.

500x333_ellen-allien

Samlingen som heter 10 Years of BPitch Control släpps den 13 november till de flesta stora skivbuktikerna, men redan nu kan den fås via Bleep. Det är en skiva som ger oss fuzz-n-paste electro med Feadz, minimaistisk techno med Sascha Funke, berörande shogaze-tronics med Telefon Tel Aviv och mycket mycket mer. Klart ett bra köp med tanke på vad man får för så lite pengar!

Bra live på Södra Teatern den fjärde november

Han har varit ett namn ett tag på Myspace, men nu är frågan om det inte är dags för genombrottet. William Fitzsimmons är amerikanen från Illinois som är nästa stora singsongwriter i samma anda som Bon Iver, Elliott Smith och Iron & Wine. Nu i oktober kom Fitszimmons första album, The Sparrow and The Crow, en skiva som för tankarna till Sufjan Stevens, Elliott Smiths senare låtar och nämnda Iron & Wine. Den 4 november kommer han till Sverige för en spelning på Södra Teaterns stora scen i Stockholm och vill du se nästa hype först, är det bara att bege sig dit!

fitzsimmons

Samma kväll på Kägelbanan, även det på Södra Teatern, är det dags för svenska First Aid Kit att ge oss en finstämd liten spelning. Duon från Enskede som består av systrarna Johanna och Klara Söderberg släppte ifjol sin egenproducerade debut-EP Drunken TreesThe Knifes bolag Rabid Records. Vidare spelade de på Popanganda 2008, även om jag kanske inte fick något större intryck. Hur som helst, räkna med vacker musik som rör om i själen och nu på en bättre spelplats som passar bandet mycket bättre!

underworldsUnderworld släpper samling

Technons superstjärnor Underworld släpper ett hyllningsalbum till förmån för sina konstskolerötter med sin nya samling Athens. Det är den första skivan i en serie och det är en bred blandning musik Underworld serverar. Kultlåtar, jazz-rock, galen klubb, fusion och progressiv pop är bara en del vad som kan förväntas. Squarepusher, Roxy Music, Laurent Garnier och Osunlade är bara några av artisterna som samsas med Underworld om utrymmet.

Om man förbeställer albumet redan nu, får man förutom en specialutgåva av albumet, vara med i en utlottning med signerade tryck av målningen Athens som Karl Hyde gjort enkom för skivsläppet.

Samlingen släpps på !K7 den 24 november.

5 svenska låtar som du bör kolla upp

Har i vanlig ordning lyssnat på mängder av musik den senaste tiden. Noterade när jag gick igenom mina spellistor att jag fallit tillbaka lite och även lyssnat på en del skåpmat men samtidigt är det ju inget fel på det, särskilt inte om låtarna är fantastiska! Sist var det kvinnor på agendan, men idag verkar det bara vankas män. Denna vända har jag för avsikt att tipsa om 5 bra svenska namn som jag tycker borde få mer uppmärksamhet. I lördags var jag och såg Skriet, Lisa Milberg och Jennie AbrahamsonDebaser Medis och helt klart var det tre bra konserter, men då de tidigare fått utrymme här i bloggen ska jag nu ge 5 andra svenska artister chansen.

Johnossi är en duon bestående av John Engelbert och Oskar “Ossi” Bonde från Saltsjöbaden. De är ett explosivt och intensivt liveband, som i januari i år fick motta P3 Guld som bästa grupp. Debuten Johnossi släppte bandet 2006 och uppföljaren All They Ever Wanted 2008. På den senare finns deras fantastiska låt 18 Karat Gold, som är en av mina absoluta indiefavoriter och en vägvisare till deras musik. Lyssna och njut!

Silverbullit är ett av Sveriges bästa liveband som med stor energi ger en fantastisk psykadelisk rock med monotona syntslingor. Med härligt vilda och oberäkneliga sångaren Simon Ohlsson i spetsen vet man aldrig vad man kan förvänta sig och det är klart befriande. Jag hoppas att framöver kunna återge min intervju som jag hade med bandet på Hultsfred 2005. Hur som helst, när bandet bildades 1995 kallade de sig Silverbullet, men tvingades byta namn på grund av en namntvist och utomlands går de ofta under namnet Citizen Bird. Bandet är baserat i Göteborg och har släppt albumen Silverbullit (1997, Citizen Bird (2001) och Arclight (2004. Lyssna och njut av Star ett av deras starkaste spår.

Friska ViljorWe Are Happy Now (Lalala)

Att bara ens komma på tanken att döpa ett band till Friska Viljor förundrar mig. Känns frireligiöst och fel, men som tur är, är musiken så vansinnigt mycket bättre! We Are Happy Now (Lalala) är bara ett av många medryckande spår som ger mig en önskan om mer.

Friska+Viljor

Daniel Johansson and Joakim Sveningsson gör bra medryckande indie som fler borde få höra. Trallvänligt och intressant. Känns som jag hört det förut men jag vet inte var. Ett band jag klart ska sikta in mig på att se live, vilket du också borde göra!

The Radio Department kan vara fruktansvärda live lika väl som de kan vara helt fantastiska. På skiva gör bandet hur som helst något av det bästa på den svenska indiescenen och jag förstår varför underbara labeln Labrador har bandet i sitt stall. Where Damage Isn´t Already Done måste vara ett av spåren för en samling över indie-Sverige och en låt som bara växer!

Kommer fortfarande ihåg att tiden stannade till när jag första gången spelade deras album Lesser Matters. Det var 2003, jag var musikansvarig på Studentradion KTH (numera THS Radio) och albumet skulle snart komma ut. Aldrig tidigare har jag så snabbt bestämt Veckans album på ett relativt okänt band och utan tvekan är det ett av Sveriges bästa popalbum någonsin!

Jonathan JohanssonAldrig ensam (Boeoes Kaelstiegen remix)

Jonathan Johansson gör pop som andas new romantic. Vackert och finstämt. Ett namn som jag tror på i framtiden, utan tvekan, men det är i en remix jag tycker hans musik lyfts till skyarna. Boeoes Kaelstiegen har gjort det förut med Familjen och gör det igen! Aldrig ensam är redan ett starkt orginal som i remixen bara blir bättre och jag får känslan av att vilja dansa hela natten!

JJ

Enkelt men vackert och frågan är hur länge det dröjer innan Leo Nathorst-Böös och Tor Rauden Källstigen är stora utanför technokretsar med sin minimalistiska techno med influenser av trance. Sista posten idag blev alltså två namn i en och båda klart värda uppmärksamhet!

2 svar to “Fredag igen och dags för lite nyheter inom musik”

  1. karl hoffa Says:

    har du kollat in Your Light Now

    http://www.myspace.com/yourlightnow

Kommentera

