Oktober får en rivstart

För flera år sedan undvek jag att skaffa bra nätuppkoppling av rädslan av att jag som bokstavstörd koncentrationsmupp skulle bli galen av all musik och gå upp i det totalt. Jag köpte redan mängder av musik (såväl vinyl, CD som MP3), prenumererade på tre fyra magasin om musik, var musikansvarig på THS Radio (Studentradion KTH), skrev recensioner för KTH:s kårtidning Osqledaren, åkte på festivaler, gick på spelningar och reste runt för att upptäcka ännu mer musik. Det var också för att bli övertygad om att min vision om att det finns mycket musik att upptäcka stämde. Rädslan av att inte räcka till gjorde internet överflödigt och trots det gjorde jag kvalitativ radio i mängder, recenserade  och upptäckte massor av ny musik hela tiden.

När jag väl skaffade bredband blev det en hel del nedladdning, inte för jag slutade med det andra, utan snarare att jag förvärrade det. Emellertid blev jag mer kräsen och snart minskade jag mina skivköp, jag slutade med magasinköp och prenumerationer och stramade upp mina engagemang. Jag startade blog på Myspace, letade musik över nätet, gick på mängder av livespelningar på klubb och festival och hittade alla tänkbara gratisalternativ.

oktoberEfter hand tröttnade jag något och behövde en ny kick, så som jag ofta behöver och kom på det smarta alternativet att försöka samla ihop alla mina delar i ett nät. Efter ett bra tag med funderingar och uppstartande av delar av mitt nät, drog jag ihop trådarna nu i september och kopplade ihop mina intressen inom radio, bloggande, lyssnande och upptäckande. Last FM:s scrobbling blev nätet för mitt lyssnande där Spotify, Last FM och Itunes sammankopplades, kanske Myspace kommer gå samma väg men inte fullt ut än. Radion fick sin del i min blogg som nätades samman med min musikblogg, dessutom går det här att klicka vidare till Myspace och Last FM.

Jag har ett par bitar kvar för att bli komplett i mitt nätverkande och mina gamla artiklar, recensioner, reportage ska upp på nätet. Vidare ska bloggar, nättidningar och MP3-sidor jag nyttjar inkluderas. Kanske ska SoundCloud med och även mina andra bloggar där jag skriver om annat inkluderas för att jag ska känna mig ordnad. Ett liv i bloggform eller kanske ett annorlunda CV är korrekt beskrivning på mitt 2.0-ego. Hur som helst känns det väldigt skönt att som kaosartad musiknörd äntligen få tillbaka kontrollen på det jag höll på att tappa och jag hittar mer gratis musik än någonsin (som jag gärna delar med mig av), köper en hel del, går på mycket live och har fått det verktyg jag behövde för att hålla ihop min galenskap.

Nog om mig själv och tillbaka till det jag är här för: musiken. Oktober verkar bli minst lika bra som september och jag rivstartar igång med bra saker så här på månadens första dag!

Mycket dans i Stockholm den här helgen

På fredagen får man välja var man vill hänga, om det är till D’n’BClub TrafficFabriken, eller om det är 2ManyDJ:sBerns som lockar.

FabrikenKungsholmen har varje helg mängder av klubbmusik och det är ett ställe öppet till fyra. Oftast är det techno som spelas, men imorrn fredag får D’n’B skorra i högtalarna för tredje gången. För att fixa värsta festen har Club Traffic bjudit in de båda britterna Survival och Kasra så att ingen ska stå still.

Förköp är 120 kronor och i dörren kostar det 150 kronor

2manydjsDavid och Stephen Dewaele från Ghent i Belgien ingår i det alternativa electrorockbandet Soulwax som haft lagom framgångar genom åren. Kanske är bröderna då mer kända under namnet 2ManyDJ:s som har haft många lyckade spelningar världen runt i flera år. Imorgon fredag besöker de 2:35:1 som med arrangemanget flyttar upp till Berns Salonger, då källaren blir för liten och serverar en XL-kväll. Räkna med en fullsatt kväll med mycket dans.

250 kronor kostar det på Ticnet och jag gissar att det tillkommer serviceavgift.

På lördagen serverar Debaser Medis oss klubben Loftet med MRTN från Sthlm Beat Connection och det med en riktigt schysst lineup bestående av Boy 8 Bit från England, svenska fantastiska technoakten Boeoes Kaelstigen som inte spelar ute allt för ofta. Synd bara att lokalen är lite tråkig men jag gissar att musiken överbygger det.

Gratis innan 22.00 sen kostar det 100 kronor.

Mycket händer det i Stockholm i helgen och detta var bara ett par tips men för egen del tror jag att helgen kommer att bli väldigt lugn då jag fortfarande har en släpande förkylning i kroppen som skriker att jag borde vila. Kanske blir det live med Nervous Nellie på lördagen, då de spelar på The Last WaltzBonden Bar, får se om orken finns där.

Ace FreeleyAce Freeley till Debaser Medis

Kiss gitarrist Ace Freeley släpper sitt första soloalbum på 20 år och det är det femte i ordningen efter hans självbetitlade debut 1978. I samband med skivsläppet ger han sig ut på en soloturné och den 30 november blir det ett stopp på Debaser Medis i Stockholm. Frågan är om det är bra eller dåligt och vad han kommer bjuda på. Skulle vara intressant att se, frågan är bara om jag tycker att det är värt det. Hur som helst släpps biljetter till spelningen imorgon fredag och kan nås via Debasers hemsida.

På söndag släpps biljetterna till Glastonbury

Den legendariska festivalen Glastonbury som alltid lockar med grymt bra program, släpper sina biljetter klockan 9.00 på söndag. Tidigare har festivalen haft stora bekymmer med såväl falska biljetter som med många insmitare, så för att få köpa biljett så måste man registrera sig på festivalens hemsida.

glastonburyMed över 130000 besökare och en stor hippiekänsla mitt ute på landet i England är festivalen Europas Woodstock. Klart är att det kommer bli ett firat event då det är 40 år sedan starten 1970. Glastonburyfestivalen har alltid ett gediget program och släpper det aldrig förrän någon dag innan starten. De ryktas redan nu ha klart med Bob Dylan, Foo Fighters, Fat Boy Slim, Dizzee Rascal och Florence & The Machine för att nämna några av namnen.

23-27 juni pågår festivalen och det kostar £185 + avgifter.

Emmaboda fortsätter sin med billiga biljetter

Den alternativa festivalen i Emmaboda släpper sina biljetter nu och det är superbilligt. För 495 kronor får man biljett för festivalens samtliga dagar, men det finns bara 200 stycken biljetter och sen höjer festivalen som alltid sitt pris sakta men säkert till start. De billiga biljetterna är ute nu på måndag den femte oktober kl 18.00 och först till kvarn gäller.

5 låtar du borde lyssna mer på

Oktober och en vecka där det finns en del trevligt att bjuda in till att utforska. Allt är inte purfärskt men det är inte heller mitt syfte helt och hållet. Jag avser att presentera bra musik som ni borde lyssna på och det mesta är färskt.

neonindian Neon Indian – Should Have Taken Acid With You

Should Have Taken Acid With You är galet skön och vemodig psykadelisk pop från 21-åriga filmstudenten Alan Palamo eller som kallar sig Neon Indian. Befriande musik. Finns gratis på NME:s dagliga nedladdning, vilket jag tycker är topp!

Hope Sandoval & The Warm Inventions – Trouble

Fantastisk låt som dessutom finns gratis att ladda ner på underbara RCRD LBL. Hope Sandoval sjunger vackert som alltid och det är svårt att inte bli berörd. Härligt och drömskt men med texter som kryper under skinnet. Vackert.

Lacrosse,MurciaLacrosse – We Are Kids

Varje år missar jag något fantastiskt skivsläpp, ibland dröjer det länge innan jag hör bandet men ibland som med svenska Lacrosse från Stockholm kommer det när det fortfarande är hyfsat aktuellt. Första maj släppte bandet fantastiska skivan Bandage For The Heart på labeln Tapete Records. Indiepop som får en att le. Glädje, handklapp och dansant pop, kan inte bli bättre! Borde noterat det tidigare då en av mina favoriter Jari Haapalainen producerat det hela.

Grant-Lee Philips -Little Moon

Den 13 oktober kommer fantastiska Grant-lee Philips med nytt material då albumet Little Moon släpps. Den tidigare sångaren i Grant Lee Buffalo fortsätter med de lågmälda toner så som på tidigare soloalbum och det är lika vackert och tilltalande som förut.

Los Campesinos! – The Sea Is A Good Place To Think Of The Future

Titeln är ju oerhört sann och att sen bandet dessutom gör riktigt bra pop gör inte saken sämre. Los Campesinos! från Cardiff i Wales är ett härligt sjumannaband som jag hoppas kommer snart till Stockholm igen då deras musik är fantastisk!

Kommentera

