Alf Tumble

Det är tack vare Linda Nordeman, en av musikredaktörerna på P3,som jag bekantade mig mer med Alf Tumble. Jag träffade henne när vi båda skulle intervjua brittiska gruppen Kosheen i samband med deras livespelning på Arenan på Fryshuset i Stockholm den 11 november 2001.

l_d1ffd03ae7a346378afdde85401c9b20

Då var jag musikansvarig på Studentradion KTH (numera THS Radio) och sökte alla tänkbara nya kontakter för kunna fortsätta min karriär inom musikvärlden. När vi pratat musik ett tag tyckte Linda att jag skulle komma på besök på SR. Besök blev det och jag var med på P3:s musikmöte, men mer än så blev inte min karriär där. Hur som helst fick jag i samband med besöket en skiva skiva med skön house med Alf Tumbles projekt S.U.M.O.. Bästa spåret på skivan var Wintersong och den listades direkt på Studentradion KTH. På grund av det inledde jag mer kontakt med Alf och vi blev mer och mer bekanta efter spelningar, intervjuer mm.

Hösten 2002 läste jag Poppius grundkurs i journalistik och skulle göra olika uppgifter under kursen. En av dessa var intervju och sen skulle det skrivas en artikel av materialet. Musiknörd som jag är och med intresset att få lära mig mer om någon, bestämde jag träff med Alf. Efter några timmar med fika och studiobesök hade jag samlat på mig lagom med material och kunde skapa artikeln enligt mallen vi fått. Artikeln har aldrig publicerats tidigare, vilket är lite synd, så nu tyckte jag det var dags att återge den även om den bitvis känns lite beige och skapad för ett syfte….

8858

Från dröm till erkännande i Stockholms klubbvärld

Att etablera sig inom klubbscenen är inte det enklaste. House- och technomusiken växer och ett genomslag bankar på dörren. 24-åriga Alf Tumble är en av många unga DJ:s och producenter som lever för skapandet.

Nere i en källare vid korsningen Sveavägen och Odengatan befinner sig Underhuset, ett kollektiv av producenter som skapar musik. I ett av rummen i källarkorridorerna ljuder housemusik. Det är fullspäckat i studion på 25 kvadratmeter med en tvåmannasoffa, ett antal tomma ölburkar och några musiktidningar. I ett hörn står två vinylspelare och en mixer, i ett annat hörn är det en provisorisk inspelningsplats med mikrofon och ljudmattor. Centralt i rummet står ett antal syntar, en sampler och en dator. I en knarrande kontorsstol sitter Magnus Borgman. Att han är en av Sveriges mest kända house-producenter och DJ:s är okänt för de flesta.

–   När jag började spela behövde jag ett namn som DJ. Mitt namn funkade inte bra, så jag tog mig ett artistnamn och idag är det bara typ mamma som säger Magnus.

För många är han mer bekant under namnet Alf Tumble och med projektet S.U.M.O., med vilket han är på väg att bryta den anonyma tillvaron och bli ett stort namn även utanför den svenska klubbscenen. Han har i åtta år varit proffessionell DJ.

–   Jag lyckades tjata mig in på en DJ-kurs för sexor när jag gick i femman och där lärde jag mig grunderna. I sjuan började jag spela på fritidsgårdar. Sedan gick det relativt snabbt fram och när jag gick ut högstadiet började jag dela ut mixtapes som jag spelat in. När jag var 16 fick jag min första riktiga klubbspelning i Stockholm.

Alf Tumble lyckades få fram en mixtape till Daniel Jonsäter, som tillsammans med Claes Bodén hade den klubb i Stockholm som häftigast just då på Vegas. De blev intresserade av vad de hörde och lät Alf spela på klubben War Map. Spelningen var mycket lyckad och flera dörrar öppnade sig. Han lärde känna mycket folk runt Disco Stockholm som blev viktiga för karriärens utveckling. Michael Elmebäck gav som en följd av spelningen Alf chansen på det legendariska house/undergroundstället Le Garage och ryktet om hans energiska spelningar gjorde att han snart var ett flitigt namn i klubbvärlden. Spelningar i Stockholm, Köpenhamn och London blev ett faktum.

31549

–   Därför kan jag känna mig gammal i gemet, även om jag inte är så gammal. Jag har lirat på mängder av klubbar och varit med sedan dansmusiken började spelas på allvar i Sverige.

Alf arbetar hårdare med musiken än vad man kan tro. När han inte skapar nya låtar, tränar han DJ:andet. Han är en kämpe med en stark fokusering för att uppnå sina mål.

–   Man måste spela massor för att bli bäst, folk tror att det bara är att gå upp och vända plattor, men timmarna jag har tränat är oerhört många.

En vanlig dag arbetar han på reklambyrån Inter Rio från 08.00 till 17.30. Sedan åker han till studion och tränar DJ:ande, remixar, samt skapar nya låtar och är ofta inte hemma förrän efter midnatt. När han är ledig från jobbet är han i studion hela dagen, inte kanske lika hektiskt, men han är där hela dagen.

S.U.M.O. är Alfs senaste projekt. Det är tillsammans med kompisen Magnus Rydén. Det är snygg house som lutar sig tillbaka mot jazz, latinorytmer och skön sång. Under två och ett halvt år har de skapat musik och nu börjar något hända. De har precis blivit signade till franska Africanism och musiken kan börja spridas på allvar.

–   Klubbmusik kan man inte bara göra för Sverige, man gör väl det för hela världen.  Den är ju ändå den samma överallt och jag måste lyckas utomlands för att bli helt nöjd. Det är inte samma sak att lyckas hemma, även om det är kul.

Från drömmen att lyckas som DJ har Alf kommit långt. Det är dock långt kvar innan han är framme vid målet att vara etablerad i världstoppen som DJ. Rent tekniskt har han mycket kvar innan han är fullärd och varje gång han köper skivor vill han lära sig mer.

–   Man blir aldrig fullärd. Att bli riktigt bra DJ håller jag fortfarande på att jobba med. Det är som en musiker som måste repa hela tiden för att bli bättre.

Kommentera

